lørdag den 25. februar 2012

Danny i rivende udvikling

Der er nu kommet rigtig godt gang i Dannys træning igen. Det er en træning hvor vi begge igen føler glæde ved det. Vi har nu mulighed for, at træne fem dage om ugen med hjælp, hvilket har givet så mange redskaber til, at Danny nu har rykket sig rigtig meget. Vi er med på et kursus, hvor Danny lærer, at stresse af og fokuser på mig samtidig med at han skal arbejde tæt på andre hunde. Her har vi fået en del stressdæmpende værktøjer, som virker. Den dag vi træner det, får han og Rino som regel lov til at løbe og lege, så Danny kan rende noget af den værste energi af sig. Det kan blandt andet være på stranden eller i Hedvigs fold som her.


Her siger man, at Danny er en glad dreng der bare skal have tid til, at blive voksen, nøjagtig som jeg selv har sagt. Han stresser stadig og gør udfald i visse situationer, men er blevet meget bedre. Desuden har han nu vist en rigtig godt hjemkald mellem andre hunde. YES!!

En dag om ugen, såfremt der ikke kommer andre ting i vejen træner jeg med to PH gutter helt privat. De vil hjælpe mig med træningen frem til en kåring. Her foregår træningen på Danny's præmisser og efter hans udvikling. Her lægges hovedvægten på rundering, bidearbejde og spor. Altså de sjove ting (synes Danny)

Tre gange om ugen har vi nu mulighed for at træne i schæferhundeklubben, som jeg meldte mig til igen, da jeg ville have mere træning, og Danny havde brug for flere udfordringer. Her har han vist, at stress træningen rigtig er ved at give pote. En aften går på lydighed og leg. Her er apporten så småt i opstarten. En dag træner vi en kombination at lydighed, leg og andre sociale aktiveringer på et såkaldt familiehold.

I dag var han så med på færdselsholdet for første gang. Vi skulle på tog tur til Allerød. Jeg havde mine spekulationer på, hvordan han ville klare det. For første gang ville han for alvor skulle håndtere sit stress. Jeg havde talt med flere trænere, om det ville være tiden til den belastning, men om ikke andet så kunne jeg jo bare gå med op til stationen, for så at gå tilbage igen. Han trak noget i linen, men opførte sig rigtig pænt. Han hilste på de fleste af de ni hunde som var med. På stationen blev samtlige hunde dækket af. En ældre tæve gik på samme tid rundt mellem alle de afdækkede hunde, men det rørte ikke Danny. Da han indtil nu ikke havde lavet udfald valgte vi, at tage med toget sammen med de andre. Selve tog turen var han noget urolig, da det var tæt pakket med mennesker og alle de hunde. Han gøede lidt og sprang op ad dørene. Ude igen var han igen en sød dreng, og vi gik lidt rundt i Allerød by. Her blev hundene igen dækket af, de kom op på bænke, på elefant trapper og riste. Plastik og banner fløj omkring ørerne på hundene. Han hilste pænt på folk, der kom hen og spurgte, hvad den store flok schæferhunde lavede. Jo, vi vakte meget opmærksomhed. Men Danny har siden han var lille været udsat for alle mulige mærkelig ting, så han var ikke bange for noget som helst. Han opførte sig lige så pænt, som de gamle og erfarende hunde. Tog turen hjem, var samme show, hvor han ikke var helt så tryg ved de mange mennesker og hunde på et lille område. Han har af en eller anden grund ikke kørt S-tog før. Da vi gik fra stationen gik Danny pænt skulder ved skulder mellem to tæver stolt som havde han vundet den store gevinst. Den ene en ung tæve fik Danny lov til at lege med, da vi kom tilbage til klubben. Hun havde lige som Danny ingen legekamerater, så han hyggede sig rigtig med sin lille flamme. Det var tydelig, at de nød hinandens selskab, og det er bestemt ikke sidste gang, at de har leget sammen. Turen her har givet Danny en på opleveren, og han var rigtig træt, da vi kørte hjem. Desuden beviste turen også, at han har haft godt af, at få en anden form for træning på det tidspunkt. En træning han kan håndtere, en træning der har dæmpet hans stress, og ikke mindst en træning, der har givet ham så meget glæde.
Godt, at vi blev sat af holdet i PH, ellers havde jeg nok ikke taget springet og meldt ham i schæferhundeklubben. Tilbage står jeg nu bare og skal tage stilling til, hvor han skal aflægge prøve til den tid. Foreløbig er træningen neutral, så jeg ikke præger ham i en bestemt retning, med hvad prøverne angår. Egentlig jeg hælder mest til prøverne i PH, da jeg synes, at prøverne er mere "show" agtig i schæferhundeklubben. Ikke at de er dårligere, men hvorfor træne rundering og bidearbejde på skjul, når man kan gøre det i naturen?? Desuden tror jeg, at hunde der er trænet efter PH programmet også senere kan træne på skjul, men kan de gøre det omvendt??

Når man sådan skifter klub, bliver man også spurgt om hvorfor. Her har jeg fortalt, hvordan PH havde sagt, at Danny skulle være dominerende, og ville blive aggressiv, hvis jeg ikke ville slippe ham fri lige op af jernbanen og en trafikeret vej. Det er ting, som jeg slet ikke kunne acceptere, da jeg ikke var sikker på hans hjemkald. De steder han trænes nu, kan man slet ikke se nogen former for dominans i ham. Derimod er han, som jeg hele tiden har sagt en glad og meget livlig dreng, der stadig har pubertetsnykker. Han skal udvikles i hans tempo og belastes i takt med, at han bliver klar. Iøvrigt forstår man ikke, at man som underviser stadig kan være SÅ fastlåst i den gamle skole.

3 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er han dog en dygtig dreng og sikke dog en god trænermor han har. Er fuld af beundring. Knus

    SvarSlet
  2. Tillykke med den store fremgang:-) Var lige ved at få kvabbelse da jeg læste ordet stressdæmpende(det ord passer slet ikke med dine principper) heldigvis blev mine tanker med det samme afkræftet:-)
    I må nok til at træne lidt mere togkørsel:-)
    Hvor herligt at Danny har fået en jævnaldrende veninde han kan fræse rundt med:-) I må lave nogle flere legeaftaler med hende:-)
    K.H.Vivi

    SvarSlet
  3. Sikke da en succeshistorie. Det glæder mig meget. Tillykke med dét. Og pøj med den stadige fremgang :-)
    K.h. Maj-Britt

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)