tirsdag den 23. april 2013

Danny's knude er en Histiocytom.



Hvad er så en Histiocytom. Det har jeg valgt at kopier fra nettet.

Et histiocytom er godartet knude, der primært ses hos unge hunde under 2 år. Et histiocytom dannes, når bestemte immunceller, de såkaldte histiocytter, begynder at formere sig uhindret på et lokalt område i huden. Under 10% af alle knuder i huden er histiocytomer, men det er langt den hyppigste knudeform hos hunde under 3 år. Histiocytten er også en celle der indgår i mere alvorlige kræftformer: Sådanne sygdomme ses især hos hos Berner sennen, Flatcoated retriever og Rottweiler.
Et godartet histiocytom er ofte en lille afgrænset, hårløs knude, der sjældent bliver større end en 2-krone. Histiocytomer vokser ofte på kroppens perifere områder, dvs. på hovedet, ørerne, halen eller benene. Knuderne danner ofte sår på overfladen og kan derfor være til gene for hunden, fordi hunden vil begynde at slikke på knuden, hvorved histiocytomet kan blive betændt, kløende og væskende. Histiocytomer vil ofte tilbagedannes af sig selv i løbet af 2-3 måneder. Histiocytomer er dog ikke sjældent drilske og kræver derfor ofte en form for behandling, fordi de kan give anledning til kløe. Der er ikke én bestemt måde at behandle et histiocytom på, behandlingen skal derfor vælges ud fra det enkelte tilfælde, histiocytomets størrelse og placering.
Et betændt histiocytom kræver som minimum en antibiotikabehandling og en forbinding eller skærm, så hunden ikke kan slikke på histiocytomet. Behandling med binyrebarkhormoner kan også nedsætte evt. reaktioner i knuden. Dyrlægen kan i samråd med ejeren, vælge at fjerne histiocytomet ved en operation, idet dyrlægen på den måde kan spare hund og ejer for et længere og måske frustrerende sygdomsforløb med antibiotika og løbende forbindingsskift.
Hvis histiocytomet sidder et sted hvor dyrlægen rent erfaringsmæssigt ved, at det kan give problemer, er det bedst at knuden fjernes når den er lille, idet histiocytomer ofte sidder på perifere kropsområder hvor en operation kan få komplikationer, fordi et stramt sår har forøget risiko for at springe op efter en operation. Dyrlægen vil først operere i området, når betændelsen er under kontrol, idet en operation i et betændt område kan give forøget risiko for komplikationer med nedsat heling af operationssåret.
Hvis du ser en knude på din hund, bør du altid opsøge din dyrlæge hurtigst muligt, så dyrlægen kan undersøge hvilken knude det drejer sig om. 

 På Danny startede det som en lille bums med en del skæl omkring. I første omgang lignede det en lille men lidt øm fedtknude, som blev tilset af dyrlæge.


 Da knuden voksede, blev mere øm og lignede mere en infektion begyndte jeg at dryppe den med Melaleuca fra DoTERRA. Efter et par dage var knuden næsten svundet helt, men jeg fortsatte yderligere nogle dage, hvorefter jeg stoppede


I går var vi igen hos dyrlægen, da knuden var kommet tilbage, og ikke så rigtig ud. Den havde nu været næsten lige så stor, som den på billedet her nedenunder. Da jeg endnu engang havde dryppet den, var den igen blevet mindre. Billedet viste dyrlægen mig fra en bog, så jeg kunne bekræfte udseendet, da den var størst.


Jeg blev anbefalet, at smøre ham med en fucicort salve for den infektion der er. Samtidig vil jeg dryppe med Melaleuca. De næste dage bliver det kun Melaleuca, da jeg har glemt, at få salven med herop.


I dag hvor jeg igen har været meget flittig med, at dryppe knægten ser den sådan ud. Det er næsten væk og det er rødmen også, og det er kun med Melaleuca. 

Jeg har lovet min dyrlæge, at holde hende løbende opdateret med billeder de næste dage, så hun kan følge udviklingen.

3 kommentarer:

  1. Havde skrevet en kommentar, men ved ikke om den forsvandt. :p

    Det der Melaleuca fra DoTERRA hvor køber man det henne?

    SvarSlet
  2. Hej Zweetz

    Det forhandles kun via DoTerra forhandler. Jeg vil derfor anbefale dig, at søge på nettet efter den nærmeste forhandler :)

    SvarSlet
  3. Jeg har efter henvendelse om at købe olien til en hund undesøgt det lidt nærmere og kan IKKE anbefale at bruge olien til hverken hund eller kat, der er olier der er langt bedre at bruge uden risiko for dyrene, har kopieret noget af det jeg fandt
    Hilsen Susanne Crusell, Doterra forhandler

    Please note: I have removed Soothing Blend, Winte
    rgreen, Melaleuca, Purifying Blend (along
    with any other blends that contain these oils) from
    oils to use on dogs. Wintergreen, one of its
    ingredients, metabolizes to Salicylic Acid = aspiri
    n, which can be problematic for dogs – mainly GI
    issues. Melaleuca is more problematic in small dog
    s but I have been getting more reports of issues
    with larger breed dogs (lethargy, fever, (sometimes
    vomiting) and affecting use of hind legs) that
    lasts 12-24 hours. One dog ended up taking over 4
    days to recover use of hind legs and required
    emergency care. The dogs appear to completely reco
    ver. I have come to conclusion that because
    Melaleuca takes the longest of all the oils to meta
    bolize, if a dog has a compromised liver (disease,
    damage or already overwhelmed with toxins at the ti
    me of use of Melaleuca), this oil could be
    problematic. My position is why use an oil known t
    o possibly cause problems when there are other
    safe choices of oils that can be as effective for w
    hat you are using it for? Best to be safe.

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)