torsdag den 26. december 2013

Glædelig jul og analkirtler

Første vil vi ønske Jer alle en rigtig glædelig jul :)


Da det viste sig i sidste uge, at det gudskelov ikke var skab, at knægten var ramt af men derimod svamp, som følge af, at hans kraftige pels ikke kan tørre ordenlig op. Vi valgte derfor, at købe en julegave til knægten. Det blev denne blower her. Den skal nok kunne blæse ham gennem tør. Tillykke med den Danny :D Nu har vil klaret problemerne, eller har vi??

Søndag morgen kom han som han plejer ind i sengen. Han satte sig på min hals og begyndte at bide sig som en gal bagi. Fy for sa..., hvor han stank. Da han var sprunget ned, kørte jeg lige hånden hen ad min hals... Det var ret ud i bad. Derefter havde jeg fat i knægten, og da jeg ville løfte hans hale ville meget mod forventning ikke. Det kunne jeg godt forstå. Når man ser på det billede, som jeg fik taget, så er han lidt hævet, blodig og betændt. Kunne da godt forstå, at han lugtede og slikkede sig. 

Da jeg ved hvor svært min dyrlæge er, at få fat i her op til jul og nytår, sendte jeg hende en SMS søndag eftermiddag. Han skulle tilses lillejuleaftensdag mandag og det kunne kun gå for langsom. Mandag middag fik vi ham presset ind, og hun kiggede på ham. Der var ingen tvivl om, at han havde betændte analkirtler. De blev trykket ud med en meget blodig og betændt masse. Hvor han dog skreg af smerte den lille dreng. :( Der var ingen tvivl om, at det gjorde sindssyg ondt på ham, men bagefter var han glad nok for dyrlægen, som havde en masse lækre guffer. Danny er nu på en skrap penicillin kur i foreløbig ti dage med kontrol i starten af det nye år. Dér vil der blive taget stilling til, om kuren skal forlænges.
I skrivende stund slikker han sig stadig lidt, men ikke tilnærmelsesvis det han gjorde før sækken blev tømt. 

Hvordan er det så kommet så vidt?? Vi har en idé om det, men ved det naturligvis ikke med sikkerhed. Det er kun tiden der kan vise det. Danny havde tidligere en lidt grå og fældende pels, som vi nu har diagnostiseret som svamp på grund af lugten og skæl. Det er kommet af, at han har været fugtig efter svømningen. Jeg gav ham derfor lidt olie i hans mad, hvilket resulterede i tynd mave. Når en hund har tynd mave, så kan den have problemer med, at tømme sine analkirtler helt. Sker det, at hunden ikke kan tømme sine kirtler ordentlig, kan der opstå irritation og hunden begynder med at slikke sig (nogle kurer på numsen), så går der betændelse i og der opstår blodige rifter, ja så har vi ballade som nu. I alle de år jeg har haft hunde, har jeg aldrig haft det problem her, så jeg stod helt uerfaren overfor problemet, og da det tilsyneladende er to forskellige problemstillinger vi har, har jeg ikke været obs på den tiltagende slikken og gnaven bagi. Han havde jo svamp, som vi er i gang med, at behandle med bade.
Så har jeg lært noget nyt igen.

Danny og jeg ønsker en rigtig glædelig (lidt forsinket) jul :)

1 kommentar:

  1. Midt i al den elendighed med stakkels Danny var der da også lidt lyspunkter :-) nemlig at den skulle købes her ude hvor vi bor :-) så vi fik jo et par dejlige timer sammen med jer :-)
    K.H.Vivi

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)