mandag den 20. august 2012

Varme og alternativ træning

Det er utroligt så godt Danny tager den varme vi har i øjeblikket. Nålen på termometeret viser 30 grader, og alligevel skal Danny ligge ude i solen på terrassen. Han bliver dog ikke liggende så længe, men så flytter han sig bare til et andet solrigt sted, men vi andre kravler ind under markisen.

Af samme grund er træningen lagt til de sene eftermiddags timer, hvor vi gerne går et spor. Jeg har i gennem en længere periode haft lidt problemer med, at fastholde ham på sporet. Vi har prøvet en del blandt andet med at ligge guffer ud, men drengen er ikke madfikseret og er derfor ligeglad med gufferne.

I Sverige har vi en gut, Harry, som har trænet mange sporhunde op i alle slags spor. Ham klagede jeg min nød til, og fik faktisk et godt råd. Han sagde, at i stedet for, at gå et længere spor eller lave flere korte spor, så skulle jeg prøve, at lave et spor med flere genstande. Genstandene kunne så ligge med 25 meters afstand + - 25 meter. Her er det et helt spor mellem to genstande, selv om det for hunden er et langt spor. For hver genstand hvor Danny markér tages sporlinen af ham og den lægges midt i sporet, alt i mens Danny belønnes og der leges bagud i sporet. På denne måde har Danny fået noget mere koncentration på sporet takke være legen lige efter gendstanden. I slutningen kan en person ligge gemt med eksempelvis  en bidepølse, som er den helt store belønning for ham. Han skal dog snart væk fra den form for belønning igen, og det gør jeg ved, at lade sporet blive lidt længere, og med færre genstande.

Endnu engang er Danny udtaget til træning og kursus hos Irene Jarnved, der er i gang med at uddanne et nyt hold instruktører. Denne gang er det over fire søndage, hvor første gang var i går. For at komme med på det hold, skal hundene være fyldt 18 måneder og det er knægten ikke. Han er kommet med på dispensation.


Det blev til lidt miljøtræning på halmballer, som han aldrig havde set før. Jeg havde på grund af rygsmerter ikke haft mulighed for, at lade ham race lidt af forinden, så han var godt oppe og køre. Nyt sted i form af en sval ridehal, nye hunde og masser af fremmede dufte, gjorde ham lidt rastløs. Da der efterfølgende var en lille rallyøvelse viste han, at han ikke længere var en umulius, men havde en del lydighed i bagagen. Endnu engang fik jeg af vide, at han bare kan det der, dog med en lille anmærkning på, at han går lidt indover i hans iver for at kigge op. Det er en lille ting der hurtig kan rettes ved at dreje skulderen lidt tilbage.

En anden øvelse var en kontakt og nej øvelse, hvor hunden måtte (skulle) spise nogle guffer, der var lagt ud, og andre skulle han ikke røre. Problemet var bare, at når jeg går linieføring med ham, har han fået mere fokus på mig end andre ting. Jeg var derfor nød til, at lade ham gå med en fri komando, hvilket var lidt svært for ham. Samme øvelse blevet gentaget med bamser og pivedyr. Nogle måtte røres og andre ikke.

Jeg er også startet op med, at cykle lidt med ham, og efter nogle gange frem og tilbage her på vejen tog vi en tur ud på landevejen på to kilometer. Det gik rigtig godt, og jeg har tænkt mig, at cykle over til Irene næste gang, hvis han er lige så frisk. Det er bare en kort tur på fire kilometer, hvilke han sagtens kan løbe. Han vil dog blive hentet i bil bagefter, for det skal naturligvis ikke overdrives, da der også er ca to timers træning. Det er ikke fysisk men psykisk træning, og han bliver træt af det.

Lige som os mennesker godt kan lide kolde ting her i sommer varmen, så sætter Danny også pris på en is i ny og næ. Det er afkog fra hjerter og lever, som jeg har frosset ned. Hjerter og lever bliver til guffer, og reste som sagt til hunde is.


Danny elsker is, men skal sjovt nok lige kigge en ekstra gang, inden han går i gang med at spise den. Det gør han med alt, som han får stoppet i munden. Han spytter ud og skal lige kigge før han spiser.


1 kommentar:

  1. Sikken han kan den gode Danny:-) og så megen interessante ting han bliver præsenteret for:-)
    Lige da jeg så ordet is og kender din instilling til hundemad:-)studsede jeg godt nok-men kun et sekund for selvfølgelig er det is der ligger inden for rammerne :-D
    K.H.Vivi

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)