torsdag den 22. december 2011

Danny's julebad

Igen i dag havde jeg Danny med ude i den store indhegning, hvor jeg træner hjemkald. Jeg lod ham rende og lege, efter vi havde trænet en del indkald. Danny syntes åbentbart, at han lige skulle have et julebad - og han nød det. Hjemme fik han den store tur med den varme vandslange, hvilket er noget besværligt med så vand glad en dreng :-)


Træningen i PH i går gik bare så godt. Danny og jeg lagde ud med et længere spor med to genstande. Det var tydeligt at mærke på ham, at vi havde trænet en del stressdæmpende træning. Han havde tid til, at høre på mig inden vi startede sporet op. Tidligere har han været så fokuseret på sporet, at han bare er strøget derudaf.
Den efterfølgende lydighed havde jeg ham i søgelinen, da vi trænede lige op af banen og arealet ikke er indhegnet. To gange havde han stram line, hvilket jeg må sige er en fremgang, når man tænker på, at der var to andre på pladsen. Jeg brugte meget tid på, at han skulle have fokus på mig, og komme med de genstande, som vi legede med.
En af de to hunde løb pludselig hen i mod Danny, men han ignorerede det. Den arme hund fik en kæmpe skideballe, da den kom tilbage til ejeren. Jeg forstår ikke den form for straf, at man skælder en hund ud, der glad kommer tilbage, men det er måske bare mig?? Jeg ved bare, at jeg fik ødelagt en af mine første hunde med den form for træning, og jeg fik hende aldrig i gang med lydighed igen. Dengang lovede jeg mig selv, at det aldrig vil ske mere nogensinde. Uanset hvilke tossestreger hunden laver, så skal den ikke straffes for, at opsøge ejeren, tværtimod den skal belønnes for at komme. Situationen er en anden, hvis man skal hente hunden. Her mener jeg bare, at man passiv skal hente hunden og fortsætte uden, at give hunden opmærksomhed af nogen art. Dermed mener jeg, at man ikke skal kigge på hunden, ikke skal tale med hunden og ikke skal røre hunden. Bare give den snor på og gå videre. Det er positiv straf, der ikke ødelægger hunden.

Det kunne være sjovt, at høre andres mening omkring straf af hunden.

En glad hund er en positiv hund.

2 kommentarer:

  1. Sikke en dygtig og dejlig fjollet Danny. Lyder til at han klarer træningen flot selvom han er teenager.
    Jeg syntes bestemt du gør det rigtige ift straf. Jeg ville gerne altid gøre det samme og prøver også på det. Af og til mister jeg desværre nok lidt besindelsen og gør ikke tingene fuldstændig pædagogisk korrekt. Kunne selvfølgeligt ikke drømme om at slå hende.
    Bruger nok mere den med at undgå at hun kommer i den samme situation igen, fjerner fristelsen.
    Der er jo ingen grund til at opsøge problemerne. Så hellere træne det i det tempo der passer os.
    Glædelig jul søde

    SvarSlet
  2. Det er en dejlig fornemmelse når træningen går fremad og man kan se at han nyder det og det er skønt at se at han får lov til at spurte rundt.
    Jeg tror på positiv forstærkning i hundetræning, men jeg må indrømme at det kan være svært indimellem. Jeg har en Westie som gør en del når han er ude i haven og det har ikke gjort det bedre at der det sidste år har været en koloni af vildkatte i bagboens have i hjørnet der støder op til os. I nov. og dec. er der fanget 5 katte i vores have af kattens værn og der er stadig et par katte og det er mig en gåde at de absolut skal opholde sig i vores have. Så det er altså svært at bevare den gode mine når hunden gør og jeg har forsøgt alt synes jeg.
    Lige nu er der en del fyrværkeri og begge mine hunde farer op når det fyres af - her har jeg også forsøgt mig med at afspille video med fyrværkeri og klikkertræne når de ikke reagerer på det, MEN i det virkelige liv har det ikke ændret en tøddel.

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)