mandag den 24. marts 2014

Exocrin Pancreas Insufficiens

Danny har, som jeg har beskrevet gennem nogle måneder haft tynd mave. Nogle dage mere end andre. Han fik formentlig analsækkebetændelsen på grund af den mere eller mindre løse afføring. Behandling med penicillin fik bugt med betændelsen, men han havde stadig off on tynd mave. Så fik han nogle stikpiller. Hold da op et gedemarked med, at give ham dem. Efter fem dage kunne jeg ikke klare det overgreb længere, og vi fik i stedet nogle piller, der dog tog noget længere tid. Men maven var stadig ikke helt i orden. Jeg havde på fornemmelsen af, at der var noget helt tyre tosset. Jeg har fra flere sider fået fortalt, at jeg har en rigtig god fornemmelse for dyrene tilstand, hvilket desværre også holdt stik denne gang.

I fredags fik han taget en blodprøve for, at tjekke knægten ordentlig igennem. I morges ringede den ene af mine søde dyrlæger med svar. De fleste af hans tal var rigtig fine. Lever, nyre og kalk i den meget fine ende. Han havde ingen betændelse i bugspytkirtlen, hvilket var meget positiv. Men han producere for lidt enzymer i bugspytkirtlen, desuden havde for lidt fedt i blodet og var i underskud med folinsyre og B12 vitamin. Med andre ord så er Danny ramt af et udbredt schæfer symptom Exocrin Pancreas Insufficens. Danny har en helbror som blev ramt af symptomet inden han var to år. Hos begge brødre er det sikkert medfødt og desværre arveligt. Begge hans forældre er for længst taget ud af avlen. På det tidspunkt var der ingen der vidste, at der var problemer i linierne.

Hans fremtid ser fornuftig ud, da han skal have tilført Kreon i kosten. Desuden skal han have tilskud af folinsyre og B12 vitamin i en periode. Da Danny ligger i den lette ende af symptomerne, ville han formentlig kunne klare sig med en letfordøjelig tørkost alene, men det synes vi, dyrlægen og jeg bare ville være en dårlig løsning for en råfodrede brugshund. Med hensyn til kost, fordring og medicinering skal dyrlægen og jeg snakke videre, da jeg ikke havde tiden i morgen. Men aftalen var, at foreløbig skal jeg kun bestille Kreon og vitaminer hjem til et par måneder, hvor vi tjekker ham op igen. For mig er det vigtigste, at han stadig kan være min glade og arbejdsivrige dreng uden gener.

1 kommentar:

  1. Din aldrig svigtende 6. sans mht. dine dyrs ve og vel holdt desværre også stik denne gang. Godt han har jer. Da det allerede er et stk. tid siden, ved jeg jo at der er bedring i det men at der er plads til meget mere.
    K.H.Vivi

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)