fredag den 14. september 2012

Det går rigtig godt....

...... med Danny's træning, både i bid og spor. Bidetræningen skal han bare have noget mere ro på sig, men det er lidt svært, når han er så ivrig. Det vi arbejder på lige nu, er ro i standøvelserne, plads og ryg transport. 

De sidst 8 - 10 spor er bare kørt der ud af med næsen i jorden og flotte markeringer. Genstandene er blevet mindre og er i forskellige materialer såsom gummi, plastik, læder, træ og snor. Det næste er nøgler og så kunne jeg rigtig godt tænke mig et par patronhylster - mon der er nogen der kan skaffe mig det??

Danny har længe rynket på næsen af, at apportere noget som helst med metal. I dag lykkedes den med nøglen til vores postkasse. Yeah!! Vi klør på - intet skal stoppe os :-)



Den række sten herover har jeg brugt meget til at træne hans koncentration, forstået på den måde at han skal op og sidde eller stå på dem. Han skal tage det roligt, for ellers ryger han ned før han kommer op, og det udløser hverken klik, guf eller bold. Øvelsen har lært ham, at tage det rolig og gøre som der bliver sagt. I starten var en sten en øvelse, men i dag skal han tage hele rækken før han få en beløning, og han er blevet rigtig god. Tit når vi går forbi hopper han selv op og sætter sig på stenen, og kigger på mig som om han vil sige: Hallo har du ikke glemt noget?? 


Sidste søndag blev vi færdig med et kursus hos  Irene Jarnved. Det kørte over fire søndage. Danny fik lov til at deltage selv om han ikke opfyldte alders kravet på 18 måneder - ikke før den sidste gang. Når det kom til øvelserne stod han bestemt ikke tilbage for de andre hunde. Der var øvelser som dæk med forstyrende elementer, plads med guffer på jorden, indkald med dæk på halvvejen, lineføring med skiftende gangarter og fremadsendelse i en bestemt retning samt mange andre sjovt ting. Det eneste vi ikke har trænet er fremadsendelse til et bestemt punkt, så det skal vi også i gang med. Det andet klarede han rigtig flot. Dog havde han lidt svært ved at holde sig i ro med de andre hunde, men det varede kun lige indtil øvelserne gik i gang, så var han på. 

Til slut fik vi hver især en kommentar med på vejen. Behøver jeg at sige, at vi blev rost til skyerne?? 

Danny er en yderst velfungerende dejlig dreng, der har et godt samarbejde med føreren. Han mangler dog en vis modenhed, men kan trods hans meget unge alder rigtig mange "svære" øvelser. 

Dog syntes de, at jeg i nogle tilfælde manglede at rose ham, som eksempelvis under afdækning, hvor der var forstyrende elementer. Her måtte jeg så sige, at vi var et skridt videre og han skulle kunne ligge afdækket mens jeg var ude af syne samtidig med at han skulle bevare roen. Den forklaring blev god taget.

Den sidste uge har været meget hektisk for mig, så det er ikke blevet til så meget træning. Det passede også fin med, at Danny blev tilset af Lone, vores ledmanipulatør i tirsdags. Dette besøg var planlagt fordi han skal AD og HD røntgenfotograferes, hvor han skal være helt lige og ret. I går skulle han have været røntgenfotograferet, men som sagt, så har jeg været stresset. Jeg havde derfor glemt alt om, at jeg skulle hente rekvisitioner hos Dansk Kennel Klub, og have hans papir med til dyrlægen. Grrrrr!

Samme formiddag vi skulle til dyrlægen spillede tiden mig også et puds, så vi kom afsted en hel time for tidligt. Den time udnyttede vi i Dyrehaven, hvor jeg af en eller anden grund ikke har været med knægten. Jeg tænkte, at jeg ville se, hvordan han reagerede med hjortene. Han har tidligere set hjorte i Sverige men på noget afstand. I Dyrehaven lå hjortene på en meget kortere afstand. Nogen steder kun nogle få meter. Danny havde færden af dyrene, men han reagerede ikke før de begyndte at løbe. Da jeg havde ham i flexlinen kunne han komme otte meter ud, hvor jeg så kaldte på ham. Han kom efter to tre kalden pænt ind på plads. Det får mig til at tro, at jeg bare skal ind og træne mere i det miljø, så håber jeg, at han vil blive næsten ligeglad med dyrene. Håbet koster jo intet, vel??




Danny blev som sagt ikke fotograferet i går, fordi jeg gik med hovedet under armen, men på tirsdag skal det nok lykkedes. Jeg har nemlig alle hans papir klar. Så kryds fingre for fine albuer og hofter :-)

1 kommentar:

  1. Kan godt forstå at du engang imellem kommer til at glemme noget:-) MEN HELT ÆRLIGT :-( noget så vigtigt som alle de vigtige dokumenter?? Så må du godt nok være stresset?? Det er jo det du har arbejdet hen imod lige siden du fik ham. Det er da bare SÅ ærgeligt :-( Godt det kan gøres om :-) men for f..... hvor irriterende for dig/jer.
    :-) Vivi

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)