søndag den 14. april 2013

Så småt i gang igen

Danny brænder efter at komme ud og lege (træne) igen. Han er blevet holdt lidt i ro efter at han er blevet rettet i fredags. Har det hjulpet på ham i forbindelse med bilen? Ja, det synes jeg, da han nu selv opsøger bilens bagende. Han flygter ikke længere, når jeg beder ham hoppe ind, hvilket han nu har gjort uden brok tre gange. Desuden har hans mimik været helt anderledes de tre gange. Næste som om, at han ville sige: Det er fedt det her, lad os så komme afsted til legepladsen. Nu er det anden gang, at vi ser den reaktion, så jeg tror godt, at jeg kan bruge den som en indikator fremover.

Nu ved jeg godt, at mange vil sige, at man ikke skal rette på en hund, og det er helt naturlig at de får skader hen ad vejen. Det er jeg bare ikke helt enig i. Det går måske godt en lang periode, men så lige pludselig ændre hunden adfærd på grund af smerter, da den ikke har andre muligheder. Så er man nød til, at gøre noget. Langt de fleste vælger dyrlæge og medicin, og det er der ikke noget galt i. Slet ikke. Men er der en skævhed, kan den ikke rettes med medicin alene, kun symptombehandles.

Når jeg har set knægten rende og lege med andre hunde, er der ingen tvivl om, at det til tider går lidt hårdt til, sådan som de tumler rundt og bliver rendt over ende. Det gør det bestemt ikke bedre, at der har været meget glat rundt omkring. Men for pokker det er en fornøjelse, at se ham leve et rigtig hundeliv sammen med andre hunde, og han elsker det. Bliver legen for voldsom, så stopper vi den naturligvis.

I dag har knægten haft fred i to døgn, som han skal efter så stor en retning, så han var begyndt, at blive lidt rastløs. Der skulle ske noget. Da jeg stadig ikke er i stand til, at køre bil på forsvarlig vis, gik vi bare op på marken. Her gennemgik vi blandt andet færdselsprøvens lydighedsdel med lineføring, fri ved fod, sit, dæk og langtidsafdækning. Han har godt nok krudt i en vis del. På lørdag hvor vi skal aflægge prøve, vil det være en rigtig god idé, om han fik en god tur inden. Han har stadig lidt gadedreng over sig, og kan en sjælden gang godt finde på tossestreger selv om der efterhånden går rigtig langt tid imellem. Jeg elsker bare en hund, der tør være lidt fræk. Det må bare ikke ske til en prøve, at han eksempelvis slår kolbøtter under indkaldet og andre skøre påfald. I den daglige træning bliver han på ingen måde rost for den slags, men får bare lov til, at lave øvelsen om.

Pas på tungen knægt <3

1 kommentar:

  1. Super godt at retningen hjalp og at knægten igen har lyst til at køre bil:)
    Vivi

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)