torsdag den 5. september 2013

Danny er rigtig begyndt og hvile i sig selv, når vi træner for os selv. Men også når vi har været sammen med andre hunde i MBK og Schæferhundeklubben. Det har endnu ikke passet med, at vi kunne komme i PH efter vores ferie.


Forleden dag mødtes vi med PH's lab Sui og hendes fører. Sui har tidligere været lidt trykket af knægtens voldsomhed. Det var der slet ikke noget af denne gang. De rendte og legede så fint. Leg med andre hunde er helt klart noget, som jeg sætter pris på, men på grund af den sindssyge hundelov vi har i Danmark, er det kun meget få hunde, som han overhovedet får lov til at hilse på.
Selv de allerfleste små hunde ignorere han helt. Så det kan lade sig gøre, at få en hund harmonisk selv efter den er blevet angrebet og (skam)bidt op til flere gange. Men det sker ikke på en dag eller to. Det tager rigtig lang tid. Jeg har valgt at lukke ørerne for, at skælde ham ud, når han gjorde udfald. I stedet har jeg brugt Irene Jarnveds metoder, der går ud på, at man belønner hunde på afstand af "faren", men hvor den er i ro. Vi har derefter langsomt nærmede os stadig med belønning lige indtil, at han forstod, at det kunne betale sig, at ignorere kræet, som tidligere udgjorde en fare.

De sidste par dage har knægten og jeg været ud og træne lineføring og apport. Desuden har vi lavet rondering på bidepølser, spor samt langtidsafdækning. Han har drillet lidt på sporet, men det kan sagtens være vinden i det der var en del turbolens. I lineføringen vil jeg gerne have, at han ikke ligger hovedet ind foran mig, så jeg faldet over ham, når vi svinger til venstre. I apporten er det lige ud og hjem på plads. Ronderingen det meget bedre med udslag. I sidste uge blev han sat på en fuldstændig fremmed figurant der sad ned. Flot kraftig halsgivning. .
I dag præsenterede jeg igen ham for springet. Det er ikke noget jeg vil gøre for meget på grund af hans hofter. De få gange han tidligere har sprunget eller rettere blev bedt om det, er han løbet udenom i første forsøg. Det gjorde han ikke i dag. Han lettede og så var det nærmest som om han svævede over og satte sig på den anden sige. 
Efter vi har genoptaget træningen igen, har han vist en ro, som jeg ikke har set tidligere. Han er bare så nem og har haft fokus hele tiden. Om han så er blevet mere lydhør eller har fået en bedre selvkontrol eller han bare er blevet mere moden ved jeg ikke, men et er sikkert. Han er en dejlig dreng, at være sammen med, og vi er ikke kommet sovende til tingene, men jeg har taget det i hans tempo. Det tror jeg er det mest sikre på sigt.

1 kommentar:

  1. Godt du endnu engang har lært at ignorere de små bæster der bliver ved med overfalde dig.
    Synes det lyder som om du er blevet "voksen" ?? Ro og hviler i sig selv :D Din mor har vist hørt ordentlig efter i timerne på alle de kurser hun tager hva' ? og du er rigtig god til at lytte og lære ;) Fortsætter i på den måde ender det måske med et verdensmesterskab eller flere?
    GODT KLARET BEGGE 2
    Vivi

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)