tirsdag den 16. oktober 2012

Klubmesterskabet.

I lørdags hvor det regnede i lårfede stråler stillede vi op til klubmesterskabet i PH. Egentligt forstod jeg ikke rigtig, at de ville have, at jeg skulle stille op, da jeg og ikke hunden stadig har nogle huller omkring programmet. Det korte af det lange er, at vi blev nummer tre ud af tre hunde. Det er jeg nu godt tilfreds med. Danny gik fint i de ting, som vi havde trænet, men det mærkes stadig at han er umoden og mangler ro på mange områder.

Bane 1.
Vi lagde ud med lineføring, som gik meget godt. Han er bare noget urolig i line, men gik hvor han skulle og fulgte pænt med rundt i sving og vendinger.

Fri ved fod gik han bedre.

I sporet solgte jeg de første 20 meter, hvorefter han gik et kanon spor med en flot markering. (havde temmelig mange sommerfugle i maven)

I Apporten har jeg længe haft problemer med ham, men han er kommet godt igen. I øvelsen løb han nogle meter forbi mig, hvorefter han satte sig på plads. Han skulle sidde foran.

Bane 2.
Skov rundering har vi aldrig prøvet. Vi har dog lavet en del fremadsendelser, med halsgivning. Da jeg kom ud til posten spurgte jeg dommeren, hvad jeg skulle i øvelsen. Her fik jeg kun af vide, at jeg havde en baglinie og en venstre flanke. Derfra skulle jeg gå ned igennem krattet til vi fandt figuranten.
Da jeg ikke vidste bedre lod jeg ham søge omkring mig, mens jeg gik langsom zig zag ned til figuranten. Han fandt figuranten, men var nogle lange sekunder om, at give hals. Da dommeren kom ind i krattet kunne jeg godt mærke noget muggeri, og på vej tilbage til bilen, følte jeg nærmest en bebrejdelse over jeg ikke vidste bedre. Jeg fulgte tilbage med en af de ældre medlemmer, der nærmeste skældte mig ud over, at jeg ikke havde læst den grønne konkurrencebog, hvilket jeg har gjort temmelig mange gange. Et er teoretisk og noget andet er praktisk!!!

Bane 3.
Her var samme dommer som på bane to. Efter et par timers pause, var det vores tur som næstsidst.

Spring. Jeg havde først et par dage inden lade ham prøve springet på grund af hans unge alder. Vi fik to forsøg. I det første løb han bare udenom, men i det andet forsøg sprang han, men fik ikke hele bagparten med over, så han hang i lysken, hvor jeg lige måtte give ham et skub. Herefter kom han ned af det 150 cm høje spring og satte sig, som han skulle.

Halsgivning gik også ok. Han gik fint i gang på kommando, men for hver glam hoppede han et lille stykke ud fra grundstillingen.

Langtidsafdækningen syntes jeg selv gik rigtig flot. Han lagde sig med det samme. Godt nok lidt skævt, men han blev liggende mens jeg gik i skjul. Da tiden var gået kom han pænt ind.

I bid med stokkeslag var han ikke helt opmærksom på figuranten, men det var også over en større afstand end det, som vi hidtid har trænet. Desuden kan jeg godt været lidt i tvivl om, at han overhovedet kunne se figuranten på grund af en mindre forhøjning i terrænet. Efter to anråb og to stop manden kom han afsted. Da han bed første gang gled han af. I andet bid sat han der, men han ville ikke slippe på passiv, som han ellers plejer. Jeg fik figuranten afvæbnet.

I bid med skud, var jeg jeg helt lost. Vi havde aldrig prøvet det før, og dommer var temmelig mut og sur på mig. Jeg var efterhånden også ret ligeglad og træt.
Danny var til gengæld tændt og strøg afsted, da han blev sendt ud. Jeg glemte at gå i skjul og Danny slap igen ikke på passiv. Til sidst gik jeg bare ud og hentede min dreng.

Da vi var færdige satte jeg Danny ud i bilen. Derefter sagde jeg farvel og kørte videre i dagens tekst. Jeg har i dagene op til mesterskabet været noget ophæng. Vi har dagen inden skiftede vores campingvogn ud med en lidt større, og den skulle vi have til Sverige i lørdags. Egentligt havde jeg slet ikke tid til, at være med til klubmesterskabet, men jeg ville gerne se, hvor vi lå i forhold til en kåring. Jeg er ikke i tvivl om, at Danny kan bestå, men jeg har stadig noget at lære omkring øvelserne. Derfor er jeg godt tilfreds med resultatet som nummer  tre og de 78 point.

Jeg havde på det tidspunkt, hvor jeg kørte ikke fået resultatet, så jeg ringede til en af de andre for at få det. Her fik jeg bekræftet, at dommer havde været sur på mig i det vedkommende fortalte mig, at dommer havde sagt, at jeg spildte hans tid på grund af min uvidenhed omkring programmet. I det tilfælde hvor dommer også er klubbens formand, bør han også være mere interesserede i, at nye og uerfarne men interesserede hundefører får noget hjælp. Her er træning med hjælp, men bare ikke en, synes jeg målrettet træning mod kåring. Jeg troede, at jeg vidste det jeg skulle, men nej.

Jeg kan kun sige, at jeg har lært en del i lørdags, hvilket jeg har været meget glad for. Jeg ved nu, hvad jeg skal arbejde med. En af tingene er helt klart udslag i rundering. En anden ting er en færdig pudsning i bid med anråb og dækning samt alle de andre øvelser.

Senere på lørdagen kørte vi til Sverige, hvor vi fik vognen indrettet. Det har regnet de sidste dage, men Danny har trods det været i skoven og leget med Jack. Vi har været på træningspladsen og trænet lidt udslag. Han er begyndt at forstå, hvad det er han skal, så vi klør bare på. Det kan kun blive bedre med tiden :-)


1 kommentar:

  1. Syntes i begge er meget dygtige. Min far havde politihund i min barndom og det er et stort arbejde at træne dem op. I klarer det super.

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)