onsdag den 9. november 2011

Spirende fysisk kønsmoden

Lille Hr. Gul her på billedet er tre uger gammel. I dag hedder han Danny og vi har haft ham i et halvt år. Meget er sket i tiden der er gået. De seneste tre uger har nok været den største omvæltning, da Danny kom i puberteten. Lige som med børn har det været sådan, at sagde du A sagde Danny B osv. Har har derfor bare fået lov til at gå i sit eget tempo. Dermed ikke sagt, at han ikke har lavet noget træningsmæssig, for det har han. Men jeg har kun gået spor og lineføring i det tempo han har været interesseret. Det nytter ikke noget at presse en hund, hvor hormonerne fare forvildet rundt. Vi venter derfor til han igen er klar, rolig og modtagelig for indlæring. I stedet bruger vi meget tid på leg og turoplevelser.


På skov/træningsturen i går så vi rigtig, at han er begyndt at få lidt af de seksuelle drifter. Han rendte og legede en ni måneder gammel rottweiler/mastiff hvalp, som han lige pludselig sprang på og red fra begge ender inden jeg nåede at få fat i ham. Det er en hel naturlig drift, som jeg ikke tror, at han selv kan styre.  Det nytter derfor ikke noget, at skælde ham ud, når han ikke forstå hvorfor. Jeg vil ikke have, at han gør det, lige så vel, at jeg ikke vil have andre hunde rider mine.  Jeg trak ham derfor stille og rolig væk, selv om den anden hunds ejer sagde, at jeg bare skulle lade være. Jeg har ikke haft hanhunde hvalpe før, men jeg har en idé om, at det muligvis kan føre til en form for øget dominans senere, hvis han selv for lov til at bestemme blandt andet den slags. Det er jeg ikke så interesseret i. Ret mig endeligt, hvis jeg tager fejl - jeg vil vide mere :-)
Hvis det senere viser sig, at han har behov for en øget seksualitet, så må han jo have en -som min dyrlæge så fint kalder det - bollebamse.

Tillykke til Danny, Dario, Diego og Ditte der bliver 8 måneder i dag.

1 kommentar:

  1. Bollebamse :-) godt udtryk-
    Tillykke med ham-tænk at de allerede er 8 måneder.

    SvarSlet

Det er så hyggeligt, når du besøger min blog. Læg gerne en lille kommentar, så jeg kan se, at du har været her :-)